כפרה עליהם: במרוקו מתכוננים ליום הכיפורים

פרות בחוצות קזבלנקה, שווקי אתרוגים בהרי האטלס – ותכונה חגיגית במרוקו לקראת "חגי היהודים". הימים הנוראים כבר כאן – ומרוקו מוצפת בתיירים יהודים. אחד מהם, הצלם ישראל ברדוגו, מסתובב נרגש עם מצלמתו באזורים היהודיים של המדינה המוסלמית, ומתעד את ההכנות של הקהילה המקומית ליום הכיפורים.

 

<<הכל על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו  >>

 

הוא בכלל הגיע במסגרת צילומים לסדרת ספרי הילדים החב"דית "ילדים בשליחות", המתארת את חייהם של ילדי השליחים בניכר (בהשראת סדרת הספרים המיתולוגית "ילדי העולם"). אך לדבריו מצא בקזבלנקה, מרקש וסביבותיה קהילה יהודית חיה וערה.

 

איזק אוחיון על רקע שכונת המלאח. לדבריו, 40 אלף יהודים פוקדים את העיר (צילום: ישראל ברדוגו)

איזק אוחיון על רקע שכונת המלאח. לדבריו, 40 אלף יהודים פוקדים את העיר(צילום: ישראל ברדוגו)

 

שליח חב"ד במרוקו, הרב לוי באנון, מספר כי בימים אלה נערכת הקהילה לתפילות ההמוניות (כן, כך ממש) ביום כיפור - שבהן צפויים להשתתף אלפים בכל רחבי העיר. בקזבלנקה עצמה קיימים עשרות בתי כנסת, אך לקראת יום הכיפורים הכשירו בחב"ד שטח מיוחד שיקלוט אף את התיירים היהודים שפוקדים את מרוקו בעונה זו.

 

תפילה לשלום המלך ביום הכיפורים. ג'קי קדוש, נציג הקהילה במרקש, מבדיל אחרי שבת "שובה" (צילום: ישראל ברדוגו)

תפילה לשלום המלך ביום הכיפורים. ג'קי קדוש, נציג הקהילה במרקש, מבדיל אחרי שבת "שובה"(צילום: ישראל ברדוגו)

 

איזק אוחיון מנהל את בית הכנסת העתיק במלאח, והוא מספר כי בתקופה זו של השנה פוקדים לא פחות מ-40 אלף יהודים את העיר, והתנועה מורגשת בבתי הכנסת העתיקים - ובשכונות היהודית שהשתמרו להן זה מאות בשנים.  

 

 (צילום: ישראל ברדוגו)

(צילום: ישראל ברדוגו)

 

ברדוגו מספר כי בקהילה היהודית מצפים כי מלך מרוקו ישלח השנה את בנו הנסיך לתפילות יום הכיפורים - מנהג שאותו מימש המלך בכל שנות ילדותו. נציג קהילת מרקש, ג'קי קדוש, מספר כי בית הכנסת במרקש יארח את נציגי המלך עקב תפילה מיוחדת, שאותה חיברו בקהילה לבריאותו.

 

 (צילום: ישראל ברדוגו)

(צילום: ישראל ברדוגו)

 

לדברי ברדוגו, בשבועות האחרונים הורגשה תנועה ערה של סוחרי ארבעת המינים, שהגיעו לאסוף הזמנות מהרי האטלס, שם מגדלים אתרוגים. אווירת החג מורגשת גם בשווקים - שם מציעים סוחרים ערבים למכירה רימונים ואתרוגים עבור בני הקהילה היהודית. שוק ארבעת המינים עצמו, יפתח מיד לאחר יום הכיפורים - בניהולם של סוחרים ערביים דווקא, בני העיר קזבלנקה - שהפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה עבור סוחרי ארבעת המינים מכל העולם.

 

שליח חב"ד, הרב לוי באנון, עושה כפרות בחצר בית הספר (צילום: ישראל ברדוגו)

שליח חב"ד, הרב לוי באנון, עושה כפרות בחצר בית הספר(צילום: ישראל ברדוגו)

 

עוד בערוץ היהדות :

 

ישראל ברדוגו וקשישים מהקהילה היהודית במרוקו

ישראל ברדוגו וקשישים מהקהילה היהודית במרוקו

 

 (צילום: ישראל ברדוגו)

(צילום: ישראל ברדוגו)

http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4701680,00.html